Superbus van Wubbo Ockels kwijnt weg


De superbus van Wubbo Ockels stond ter promotie in november 2011 op de Grote Markt en maakt een proefrondje langs de Vismarkt in Groningen

‘Voordat de bus rijklaar is moet er nog maanden aan worden geklust’

Voor de superbus van Wubbo Ockels is nog steeds geen geschikte bestemming gevonden. ,,Het zou mooi zijn als de Superbus dichtbij de Ecolution komt te staan’’, zegt weduwe Joos Ockels.

Goed, laten we het er op houden dat de superbus van Wubbo Ockels zijn tijd ver vooruit was. De gestroomlijnde, zwarte limo die 23 passagiers in een uur van Groningen naar Amsterdam zou vervoeren moest een alternatief zijn voor de afgeblazen Zuiderzeelijn. Achteraf gezien is het opzienbarend dat de overheid er zeven miljoen euro in stak. Een 15 meter lange, futuristische batmobiel die met 250 kilometer per uur over een geothermisch verwarmde betonbaan door de polder racet en zich daarna door het stadsverkeer wurmt, lijkt regelrecht afkomstig uit een stripverhaal.

Misschien daarom dat het vijf jaar later akelig stil is rond de superbus. Het kentekenbewijs is in 2014 al verlopen. Nog altijd staat hij opgeslagen in een loods op de campus van TU Delft waar hij is ontwikkeld, laat een woordvoerder van de universiteit per mail weten. ‘Uiterlijk verkeert hij in prima staat, maar ermee rijden is niet meer mogelijk. De batterijen zitten er bijvoorbeeld niet meer in, om veiligheidsredenen. De TU Delft is in gesprek met een museum om hem daar een mooie plek te geven.’

Dat museum blijkt het Transport Museum in Lelystad, dat vooralsnog alleen op papier bestaat. De initiatiefnemers hebben een museum voor ogen dat de geschiedenis van 6000 jaar transport wil laten zien, van ossenkar tot hogesnelheidstrein. De gemeente Lelystad heeft drie maanden geleden echter besloten het plan financieel niet te ondersteunen. Of het museum er ooit komt is dus de vraag.

Daarmee blijft het lot van de superbus ongewis. Joos Ockels, de weduwe van Wubbo, zegt dat ze regelmatig wordt gebeld door studentenverenigingen en mensen die de superbus voor een bruiloft willen gebruiken. Ze willen er allemaal een stukje in rijden. ,,Dat gaat natuurlijk niet. Het is een prototype. Het is ook niet zo dat je de sleutel in het contact kunt steken en er direct mee de weg op kunt. Voordat hij rijklaar is moet er nog wel een aantal maanden aan worden geklust.’’

De superbus is het bewaren waard. Hij staat volgens haar symbool voor een omslag in het denken over duurzaamheid. Elektrisch vervoer is in opmars. ,,In de tijd dat Wubbo ermee bezig was, werd hij door sommigen nog uitgelachen. Met zijn optimisme en enthousiasme heeft hij veel teweeggebracht.’’

Een museum zou inderdaad de beste bestemming zijn. ,,Hij is wel een groot ding. Je kunt ’m niet zomaar in het Groninger Museum neerzetten.’’

De superbus is niet de enige uitvinding van de bevlogen ex-astronaut en hoogleraar in Delft en Groningen. Ockels was ook betrokken bij de laddermolen en de zonneauto Nuna. Het zeilschip de Ecolution, dat jarenlang in Groningen heeft gelegen, wordt inmiddels beheerd door Stichting Wadduurzaam in Lauwersoog. Momenteel is de boot verhuurd aan Stichting Joint Venture Earth in Den Helder. De stichting wil met het schip een reis rond de Noordpool maken. Dat zou eerst in 2016 gebeuren. Volgens mede-iniatiefnemer Rolf Schröder is de zeiltocht verplaatst naar volgend jaar. ,,De Ecolution moet het voorbeeldschip van de energietransitie worden’’, stelt hij.

Daarna zou de Ecolution een plaatsje kunnen krijgen in het Werelderfgoedcentrum Waddenzee in Lauwersoog. Gemeente De Marne heeft drie maanden geleden besloten een miljoen euro uit te trekken voor het museum. Het moet het visitekaartje van het Waddengebied worden. Ook het Zeehondencentrum Pieterburen, Staatsbosbeheer, Havenbedrijf Lauwersoog en de provincie zijn erbij betrokken.

Voor de superbus zou het een uitkomst zijn. En misschien ook wel voor het Werelderfgoedcentrum, dat een attractie in huis krijgt die ook kinderen aanspreekt. TU Delft heeft de bus al eens aangeboden aan Stichting Wadduurzaam, zegt voorzitter Rob Pikkert. ,,Wij konden er geen onderdak voor vinden. Van Arriva mochten we de remise in Zoutkamp gebruiken. Die moest eerst worden opgeknapt. Dat konden we niet betalen. Toen hebben we onze aandacht maar gericht op de Ecolution.’’

Stichting Wadduurzaam heeft de deur nog niet dichtgeslagen, verzekert Pikkert. Ook van Joos Ockels mag de superbus best vanuit Delft naar Lauwersoog verkassen. Op een trailer, dat wel. ,,Het zou mooi zijn als de Superbus dichtbij de Ecolution komt te staan. Het is toe te juichen dat iedereen kan zien hoe bijzonder hij is, maar ik ga er niet over.’’