Waterstofpoeder


Bron: De Telegraaf 21 januari 2017

Nederlandse uitvinder aan de wieg van schone en goedkope energiebron

Waterstofpoeder: ver rijden voor weinig
Door WERNER BUDDING
Updated 21 jan. 2017
20 jan. 2017 in NIEUWS

Terwijl de auto-industrie zich afvraagt wat de krachtbron van de toekomst wordt, herschikt een Nederlandse uitvinding het huidige energiebeeld. H2Fuel – waterstof in poedervorm – heeft volgens uitvinder en wetenschapper Gerard Lugtigheid grote gevolgen voor de hele mensheid.

1 / 2
Schone energie, onbeperkt voorradig. Dat is de belofte van waterstof in poedervorm, zo claimt entrepreneur Gerard Lugtigheid. Het octrooi dat hij met zijn bedrijf H2Fuels Systems uit Voorschoten al een paar jaar terug indiende, begint langzaam voet aan de grond te krijgen.

Waterstof – H2 in scheikundige termen – voor dagelijks gebruik. Toyota, Honda, Mercedes en BMW sloegen deze week de handen ineen en sloten een pact om de komende jaren vol in te zetten op de komst van waterstof als energiebron voor auto’s. Zelfs olieconcerns Shell en Total zien het einde van benzine en diesel naderen en stappen in. Samen leggen ze maar liefst 10 miljard dollar op tafel om de wereld aan de waterstofauto te helpen.

De auto op de revolutionair schone energiebron moet op den duur zelfs de stekkerauto naar de vergetelheid verwijzen.

De autobranche staat sowieso op een kruispunt. Wat wordt de brandstof van de toekomst? Benzine, diesel en lpg hebben hun langste tijd gehad. Ze zijn te vervuilend en het opdiepen van olie en gas kost steeds meer moeite. Inmiddels is duidelijk dat ook het geloof in het doorzetten van de accu-auto afneemt. Hoewel veel minder vervuilend dan het rijden op fossiele brandstoffen, blijft de actieradius beperkt, zijn de accu’s duur en is de productie ervan zeker niet milieuvriendelijk.

Waterstof lijkt daarom het toverwoord. Momenteel verkeren de verschillende projecten nog in een experimentele fase. Auto’s rijden daarbij op waterstofgas. Voordeel: superschoon en geen CO2-uitstoot. Nadeel: Waterstofgas is zeer vluchtig, waardoor het opslaan van een kleine hoeveelheid al een enorm grote tank vergt en daarvoor is in de gemiddelde auto geen plek. Het gas moet dus onder zeer hoge druk (tot wel 700 bar) worden samengeperst. Onderzoekers bekijken of dat veilig, en vooral betaalbaar kan.

De vinding van Lugtigheid, energie laten vrijkomen uit waterstof in poedervorm, lost dit alles op. Waterstofpoeder was al bekend. De wijze waarop de energie wordt verkregen, is echter nieuw en revolutionair.

Geheim

Waterstof is een energiedrager. Om die energie vrij te laten komen is een chemisch procedé nodig. Lugtigheid gebruikt hiervoor een zure natrium-boor-verbinding (NaBH4). Dat proces vindt in zijn visie plaats onder de motorkap. Het geheim is wat hij noemt Ultra Pure Water. Samen met het waterstofpoeder wordt het als een soort modderachtige substantie getankt.

Lugtigheid: „Het zuur brengt de energiereactie op gang en er ontstaat elektriciteit, de feitelijke krachtbron van de auto.”

Hij vertelt: „In de jaren negentig experimenteerde de Amerikaanse overheid al met dit proces. Probleem destijds was dat de opbrengst te gering bleek. De doorbraak heb ik verkregen door Ultra Pure Water aan het poeder toe te voegen.”

De toepassingen van H2Fuel zijn legio, somt hij op. Waterstof is onbeperkt voorradig en het verspreidt bij gebruik geen schadelijke stoffen. Dat maakt de brandstof uitermate geschikt voor alledaagse toepassingen in de autobranche. Maar omdat H2Fuel altijd en overal bruikbaar is, gaat dit zeker ook op voor de lucht- en ruimtevaart. Daarmee zijn, aldus de Nederlandse uitvinder, de mogelijkheden onbegrensd.

Lugtigheid: „H2Fuel-motoren zijn toe te passen overal waar het wenselijk is verbrandingsmotoren te vervangen door elektrische aandrijvingen.”

De wetenschapper benadrukt dat gewone tankstations gebruikt kunnen worden om de nieuwe brandstof te verspreiden. De wereldwijde bouw van waterstofstations kan achterwege blijven. Bij het concept van de Nederlander zijn geen dure druktanks en dus (energie)kosten om waterstof te comprimeren nodig.

Standaard

Prof. dr. Ad van Wijk, hoogleraar duurzame energie bij de TU in Delft, juicht elke vorm van gebruik van waterstof toe. „Er zijn meerdere manieren om waterstof op te slaan. Momenteel is het onder hogedruk opslaan van waterstofgas de standaard in de autosector. Maar dat wil niet zeggen dat er geen markt is voor een separate toepassing van H2Fuel.”

Komend jaar wordt gestart met een tweetal proeven. De prijs voor een kilo H2Fuel komt voor de verbruiker op ongeveer 1,65 euro. Let wel: een doorsnee personenauto met H2Fuel als basis zou ongeveer 240 kilometer ver kunnen komen op één kilo geladen waterstof.

Grote uitdaging waar Lugtigheid en zijn team nu voor staan is het creëren van maatschappelijke bekendheid, dat vervolgens weer moet zorgen voor acceptatie van de techniek.

Er bestaat inmiddels concrete belangstelling vanuit het bedrijfsleven, onder meer van energiebedrijven, oliemaatschappijen en chemiebedrijven. Ook de provinciale overheden tonen interesse. Meerdere buitenlands kennisinstituten zijn razend nieuwsgierig.