21 juni 2018
De koning geniet zichtbaar van deze buitenkans in de Eemshaven.
door Gerdt van Hofslot (DvhN)
Na de opening van de nieuwe spoorlijn tussen Roodeschool en de Eemshaven stapte de koning aan boord van de Ecolution van wijlen Wubbo Ockels.
De vorst is uitgenodigd voor een tocht met het vlaggenschip van de waterstofcampagne van Groningen en dat heeft hij geweten. De tijdelijke bemanning van de zeilboot bestaat naast de Groninger commissaris van de Koning René Paas en gedeputeerde Patrick Brouns uit een select groepje ondernemers uit het gebied.
Schipper is Albert Keizer van NG Shipyards, de werf waar de Ecolution wordt omgebouwd tot een fossielvrij schip. De bedoeling is dat het vaartuig straks gebruik maakt van zonnecellen, waterstof en brandstofcellen. In 2020 moet de Ecolution afmeren bij het Holland Heineken House in Tokio, om daar te laten zien hoe ver Nederland – en vooral Groningen – inmiddels is bij het gebruiken van nieuwe energievormen.
Koning Willem-Alexander is nog nooit op de Ecolution geweest, maar zegt blij te zijn dat nu goed te kunnen maken. Hij luistert aandachtig naar Keizer, die in het kort de bijzondere kenmerken van het vernieuwende schip aanstipt. ,,Met dit schip kun je echt wat. Het heeft een heel grote bekendheid, het spreekt veel mensen aan. Wat we de komende tijd willen, is de waterstoftechniek aan boord brengen.’’
Brouns heeft aan een half woord genoeg en schetst enthousiast de vele mogelijkheden die er in de Eemshaven en elders in Groningen zijn voor de waterstofeconomie. Een schone technologie die juist in het door aardbevingen geplaagde Groningen meer dan welkom is.
,,Waterstof is heel belangrijk voor deze regio. We zijn daar de hele tijd mee bezig. Fossiele brandstoffen zijn eindig, dat weten we allemaal.’’
De CDA-gedeputeerde grijpt de kans aan om andere verrichtingen in Groningen ook voor het voetlicht te brengen. ,,We zijn inmiddels Amsterdam voorbij met de start-ups. Daar ben ik trots op.’’
Ook het onderwijs passeert de revue. Zijn er genoeg geschikte jonge mensen beschikbaar voor de arbeidsmarkt, informeert de koning. Delen van de provincie vergrijzen immers.
Directeur Cas König van Groningen Seaports wijst de koning op de enorme windparken die vanuit de Eemshaven worden gebouwd. Terwijl de Ecolution langs een kade met gedemonteerde turbines koerst, zegt König dat het nu relatief rustig is in de haven. ,,Het is mooi weer, ze zijn allemaal op zee bezig met nieuwe windparken. Maar soms liggen al die schepen hier aan de kade en is het helemaal vol.’’
Wilco Stollenga, de jonge oprichter van het in drones gespecialiseerde bedrijf Agrifly, vangt de aandacht van de vorst met een verhaal over de ongekende mogelijkheden van drones in de landbouw. Maar kopen boeren die apparatuur uiteindelijk ook, informeert de koning.
Schipper Keizer staat tevreden aan het roer. ,,We zeiden altijd al: hij moet een keer aan boord komen. Tijdens Koningsdag had hij het al beloofd en nu staat hij er. Prachtig! Je vaart niet elke dag met de koning.’’
Het laatste stukje naar de aanlegsteiger geeft Keizer het roer over aan Willem-Alexander. Die grijpt zijn kans en stuurt de boot strak richting kade. Hij geniet zichtbaar van deze buitenkans. Net voor het afmeren neemt de schipper het roer weer over. Als de Ecolution vervolgens iets te nadrukkelijk de kant raakt, steekt de vorst lachend zijn handen in de lucht.
Terwijl de gasten over de dijk verdwijnen, maakt commissaris Paas tevreden de balans op. ,,De opening van het station was natuurlijk iets officieels. Maar deze tocht was echt de kers op de taart: informatief en interessant.’’
König erkent dat Willem-Alexander is bedolven onder de informatie. ,,Als hij maar tien procent onthoudt van wat we hem hebben verteld, ben ik dik tevreden.’’